Linköping 4.8.-6.8.2006, Jussi Luoma

 

Perjantai 4.8.

Radalle hiukan Linköpingin eteläpuolelle oli saavuttu jo edellisenä päivänä, joten aamusta päästiin heti käsiksi pyörän säätöihin ja tarkistuksiin.

Aamupäivän vapaa harjoitus sujui rataan tutustuessa ja renkaiden sisäänajossa. Iltapäivän ensimmäinen aika-ajo kesketyi jo kolmen kierroksen jälkeen perävaihteen tuennan rikkoutumiseen, kauden ensimmäiseen varsinaiseen tekniikkamurheeseen. Aika kuitenkin oikeutti kuudenteen lähtöpaikkaan. Loppupäivän ja illan aikana vaihdettin varaosana mukana olleet toisen tyyppiset takahaarukka ja perävaihde paikalleen.

 

Lauantai 5.8.

Aamupäivän toinen aika-ajo paransi tulosta ja lähtöruutu kohentui yhdellä. Kisan startti aiheutti vaikeuksia kapean radan ja edessä olleiden hitaasti lähtevien kaksitahtisten vuoksi. Norjalainen Odd Gunnar Moe otti johtopaikan heti ensimmäisellä kierroksella, Suzukin entisen GP-pyörän kulun ollessa ylivoimaista. Samoin Rösstadin Triumph Trident otti kaulaa muihin kilpailijoihin. Seuraavan neljän kuljettajan kesken kamppailu viimeisestä palkintosijasta jatkui viimeiselle kierrokselle asti. Suomalaisen Seppo Järvisen ulosajo aiheutti kuitenkin keltaisten lippujen nousun, jotka kieltävät ohittamisen. Tanskalainen Kordovsky ja norjalainen Selmark kuitenkin ohittivat edellä olleet hitaammat kuljettajat Luoman jäädessä näiden taakse ja näin menettäen mahdollisuuden ohitusyritykseen. Kilpailun tuomaristo pui tapahtumaa pitkään päätyen lopulta ratkaisuun jossa Kordovsky hylättiin, mutta Selmarkin tulos jäi voimaan. Lopputuloksissa Luoman neljäs tila oli hyvä, koska väärän toisiovälityksen vuoksi Guzzin huippunopeudesta puuttui n. 30 km/h. Illan aikana mekaanikot korjasivat perjantaina vaurioituneen perän ja se vaihdettiin paikalleen.

 

Sunnuntai 6.8.

Toinen kilpailu alkoi samasta ruudusta samoin vaikeuksin kuin lauantaina. Moen RG 500 otti jälleen johdon ensimmäisellä kierroksella, mutta 35 asteen lämpötila, joka sunnutaina mitatiin oli liikaa korkeaviritteiselle Suzukille matkan keskeytyessä jo viiden kierroksen jälkeen. Guzzi kuitenkin kulki erinomaisesti kilpailijan toisensa jälkeen joutuessa Luoman ohittamaksi. Viimeisellä kierroksella suoritettu ohitus Rösstadin nopeasta Tridentistä toi kauden ensimmäisen voiton puhtaan ja nopean ajon jälkeen.

 

 

Jussi Luoma

Janne Leiman

Pasi Sällinen